Aku ni apa?

Pagi tadi terfikir – kalau ada anak kecil, aku nak tanya kita ni apa? Dan akan ku beri jawapan pada dia yang comel, “Hamba Allah”.

Kerana dari dulu mindset yang “aku ni manusia je, orang biasa”. Upgrade sikit, aku ni pelajar cemerlang, anak yang baik, seorang positif. Ini semua tampaknya tak salah dan bagus, tapi jikalau lah core nya sudah tetap. Bayangkan suatu carta organisasi dan yang paling atas atau ‘kepala’nya adalah “Hamba Allah”. Pasti apabila aku futur, aku kembali kepada yang asal/pangkalnya iaitu hamba Allah yang seratus peratus pergantungannya hanya pada yang Esa dan  yang merasa dilantik sejak lahir bekerja (melakukan semuanya) untuk Pemiliknya.

Aku sedar ini apabila akal kadang terfikir “Aku manusia biasa..lemah..yang sifatnya sering lalai dan lupa. Ikut sahaja dan biarkan berlalu masa dengan aturan Allah ini..” Ya, memang betul. Tapi asas nya kerna – aku cop aku ini ‘manusia biasa’.

Hamba Allah tidak terus menangis jika gagal di dunia, hamba Allah tidak putus asa atau longlai jika dihenyak dadanya dengan pelbagai dugaan. Terus berusaha walau apa yang berlaku. Hamba Allah tidak patah semangat -kerana matlamatnya hanya untuk Allah yang satu.

Kerana hamba Allah, hanya bekerja (menjadi Khalifah di bumi) untuk mendapat redha Allah demi mengejar kejayaan akhirat.

Talbis syaitan, menggunakan ilmu yang kita ada untuk memanipulasi akal dan mempengaruhi hati. Sungguh licik.

Berdoalah, jangan lelah. Jangan sekali kau mengalah dalam jalan ini.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s